Monthly Makers: vår

Av olika anledningar deltog jag inte i Monthly Makers utmaning i mars, och jag måste säga att det har känts lite tomt. Älskar att ta del av denna fantastiska community som är full av ödmjuka och uppmuntrande kreatörer som ger stöd och pepp.

Aprils utmaning hade passande nog temat "vår". Hade flera idéer som jag grunnade på (och som jag vill göra vid något annat tillfälle) men det jag slutligen bestämde mig för är tätt kopplat till något jag utövat flitigt på sistone, nämligen skräpplockning. Jag promenerar ofta vid Umeälven och tyvärr är det alltid fullt av diverse sopor vid älvsbrinken. Plockar gärna fjädrar och annat fint som jag hittar och brukar även passa på att ta med mig en kasse skräp hem och sopsortera. De senaste veckorna har jag hittat en uppsjö av tändare, och till slut bestämde jag mig för att samla så många jag kunde hitta och använda dem till något konstverk. Det fick bli en installation som har namnet Finders Keepers:

Finders Keepers. Installation 2016.


Hur gick skräptanten tillväga då? Jag började med att bygga själva hyllan och använde mig av diverse spillvirke som jag satte ihop med trälim och ett par spikar. Det som tog längst tid i det här projektet var tankeverksamheten. Brände nog en och annan hjärncell innan jag kom på hur jag skulle konstruera hyllan (den här meningen är för övrigt ett bra exempel på det eftersom jag först skrev "järnsell" sedan "järnscell" och till sist "järncell" innan jag kom på att hjärncell stavas med H). Men skam den som ger sig!


Bakstycket är förresten en del av vinlådan jag använde när jag byggde mitt nagellackskåp. Tycker att det är viktigt att ta rätt på allt material och inte slänga användbara saker i onödan (världens alla hoarder-coacher spyr genom ögonen när de läser detta). 


Eftersom jag hittat tändare i många olika färger kändes det självklart att sätta dem i färgordning. Hade även tre svarta tändare, men två av dem fungerade och den tredje får vara med i något annat projekt eftersom den inte passade in i den här samlingen. Om du hittar en tändare som ser hel ut är mitt tips att ta in den och låta den torka, för ofta fungerar den! Alla tändare som har ett "hål" i botten är påfyllningsbara vilket gör att man kan minska inköpandet av plast drastiskt.


Jag drog fram ett av mina favoritvapen; limpistolen, och fäste lätt och ledigt tändarna på hyllan. Var lite orolig att plasten skulle smälta så den svarta tändaren fick agera försökskanin innan jag gick loss på resten. 


Ursäkta grusiga bilder! Jag bor som sagt i en grotta. Dessutom hänger allt här hemma lite skevt och snett. Man får acceptera det eller hälsa på någon annan. Så här ser den lilla hyllan ut från sidan. Så smäcker, oj så smäcker! Jag är riktigt nöjd och stolt över mig själv som lyckats bygga en så jävla liten hylla.


Artsy-fartsy närbilder är ett måste. Se så rostig tändaren är! (Har ni orkat scrolla så här långt kan ni applådera er själva. Eller hålla en tyst minut.)


Jag är en färggalning så min fräcka installation bor numera granne med en fabulös oljemålning (som skymtas till höger) gjord av fantastiska Viktoria Silfverdal samt en tavla jag gjort av överbliven akrylfärg (i svart ram).  Ja, det var allt för den här gången! Craft on, babes.





Comments

  1. Välkommen tillbaka! Jag har saknat din röst i mars. Älskar hur du beskriver Monthly Makers-kollektivet, det gör mig så jädra lycklig och stolt och hoppfull för världens framtid, om vi ska ta i lite (och det ska vi!).

    Sen blir jag delvis förfärad över att du kan ta några promenader och plocka ihop en hel regnbåge av skräp av en specifik sort (det där hoppet för mänskligheten föll lite). Vad är det för imbeciller som slänger plast i naturen??? Katastrof! Sen övergår jag till att bli varm och glad av tanken på att det även finns såna som du, som plockar upp och sorterar och DESSUTOM skapar konstverk av skräpet! Nu jävlar snackar vi!

    Jag tycker ditt verk, med sin bakgrundshistoria, blir starkt. Ett ställningstagande, hälften dadaism och hälften aktivism. Mäktigt!

    Och sen garvade jag högt åt stycket "Ursäkta grusiga bilder! Jag bor som sagt i en grotta. Dessutom hänger allt här hemma lite skevt och snett. Man får acceptera det eller hälsa på någon annan." <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. JA, vi ska ta i! Jag tror starkt på sådana här communities. Det förändrar människor som i sin tur förändrar världen.

      Blir jätteglad att du och många andra reagerar så starkt över allt skräp som finns i naturen. Det ger mig hopp! Tusen tack för dina vackra och filosofiska tankar och formuleringar. Du har en sjujäkla förmåga att lyfta andra människor och jag beundrar den egenskapen enormt. Har läst dina kommentarer i många andras kommentarsfält och får rysningar varje gång. Tack för att du hela tiden lyfter andra människor! Det är så värdefullt.

      Delete
  2. Åh, vad glad jag är över att ha dig tillbaka i Monthly Makers! Det var tomt utan dig!! <3
    Och vilken comeback sen! Älskar hur du tagit "skräp" från där det definitivt inte skall vara och gjort en vacker installation i regnbågens alla färger och satt på en mini-mini-hylla. Dessutom vet du ju att jag är ett stort fan av ditt skrivande och som alltid får du mig att gapskratta rakt ut minst tio gånger. Och sedan läser jag din text ett par gånger till och tänker att den där kvinnan är baske mig briljant.

    ReplyDelete
    Replies
    1. :DDDD Ljuvliga Ruthan, älskar dina ord. TACK! Kom ihåg att inte dricka kaffe när du läser det jag skriver. För tangentbordets skull. <3

      Delete
  3. Håller med både Alicia och Ruth här ovanför. Imponerande att du går och plockar skräp. Blir så förbannad på folk som bara slänger det hur som helst och i naturen. Men ändå fantastiskt att du har hittat så många tändare i olika färger och skapat konst av det. WOW.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla för peppen och JÄTTEBRA att du reagerar på det faktum att det finns skräp i naturen. Tror att det är vanligt att folk inte "märker" det eller inte reagerar alls, och DET är farligt - när man liksom accepterat att det SKA vara så...

      Delete
  4. Wow! Jag blir både hänförd och förfärad! Guldstjärna till dej som tagit vara på dessa tändare och gjort fin konst av dem! :) Dumstrut till alla fd tändägare :( i alla fall till de som medvetet dumpat sina tändare i naturen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Vilken kul och underbar kommentar. :D Tack så mycket, det är såna här fina ord som gör att jag orkar fortsätta plocka skräp.

      Delete
  5. Men wow, vilken grej att du lyckats hitta och samla på dig så många tändare i olika färger. Eller nja, kanske mindre wow på att det faktiskt går att hitta på gatorna :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja det är ju lite dubbla känslor! ;) Några dar efter att jag publicerat detta inlägg hittade jag fem (5) tändare på en och samma promenad...

      Delete
  6. Välkommen tillbaka! Vilken härlig regnbåge du fått till, och fint att du plockat upp tändarna när du hittat dem och omvandlat de till något vackert!

    ReplyDelete
  7. Det finns så mycket klokskap och visdom i detta inlägg att jag knappt vet vart jag ska börja. 1. Att plocka upp skräp där det inte ska vara. 2. Att använda det istället för att kasta bort det. 3. Att få det att bli konst. 4. Att skapa något som ger så mycket glädje. 5. Orden om Monthly Makers som får mitt hjärta att bara svämma över. Det är för att få vara med och skapa i en anda av uppmuntran och ödmjukhet som jag fortsätter. Tack för att just du är med och skapar med oss. Jag vill se mer! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla du för en underbar kommentar som gav mig tårar i ögonen. Uppskattar detta enormt mycket! <3

      Delete

Post a Comment

Popular Posts